„Smaki Europy – mobilność techników żywienia”
nr. 2020-1-PL01-KA102-081277
Realizując projekt „Smaki Europy – mobilność techników żywienia” osiągnęliśmy wszystkie założone cele:
- Podniesienie kompetencji zawodowych uczniów – uczniowie dostali certyfikaty w języku polskim oraz angielskim, które świadczą o nabyciu kompetencji zawodowych.
- Podniesienie kompetencji językowych uczniów – uczniowie na zajęciach przygotowawczych zaliczyli testy ze słownictwa i mowy, podczas zajęć porozumiewali się w języku angielskim, po odbytych praktykach został sprawdzony poziom wiedzy uczestników z języka angielskiego, gdzie widać było przyrost wiedzy.
- Możliwość zdobycia nowych kwalifikacji zawodowych – dzięki organizacji praktyk zawodowych w międzynarodowych przedsiębiorstwach, gdzie nasi uczniowie podpatrywali nowe techniki oraz pracowali pod okiem wybitnych przedsiębiorców zdobyli nowe kwalifikacje zawodowe.
- Rozwijanie umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej zdobytej w szkole, w praktyce – zdobyta baza wiedzy na zajęciach szkolnych pozwoliła im szybciej wdrażać się w używanie narzędzi i zrozumienia zasad pracy przedsiębiorstwa na różnych etapach.
- Przełamywanie barier językowych – nasi uczestnicy w pierwszych dniach praktyk byli nieśmiali i z oporem pytali o różne rzeczy. Pod koniec stażu było widać znaczną różnicę w pokonywaniu tej bariery, gdzie uczestnicy wdawali się w dyskusje, dodawali gestykulację aby zastąpić brakujące słowa, a niektórzy z nich w czasie wolnym rozmawiali z obsługą hotelu na temat różnic kultowych.
- Zwiększenie świadomości i tolerancji dla innych kultur i narodów – pozytywne nastawienie greków do obcokrajowców zmieniało nastawienie naszych uczestników, którzy przy pierwszych kontaktach byli bardzo nieśmiali i niepewni, a z każdym dniem trwania stażu byli bardziej otwarci i starali się wdawać w dyskusje.
- Zwiększenie świadomości znaczenia wspólnoty europejskiej – Uczniowie uświadomili sobie jak łatwe jest zwiedzanie świata, migrowanie, nawiązywanie kontaktów korzystając z wartości Unii Europejskiej.
Naszym uczestnikom zapewniliśmy przygotowanie językowe, prowadzili je nauczyciele języka angielskiego ze szkół. Poprowadzone zostały w każdej ze szkół w podziale na dwie mniejsze grupy, które zostały wyłonione na podstawie testu kompetencji językowych prowadzonego w ramach rekrutacji. Dla każdej z grup obejmowały 30 godzin. W trakcie zajęć poruszone były przede wszystkim tematy związane z praktycznym wykorzystaniem języka angielskiego branżowego, co pomoże w codziennym kontakcie zarówno ze współpracownikami z restauracji, jak i gośćmi, z którymi uczniowie mieli do czynienia w trakcie praktyk. Duży nacisk został także położony na podniesienie umiejętności budowania wypowiedzi i przełamanie bariery korzystania z języka angielskiego na codzień.
Wpływ projektu na uczniów ze szkół partnerskich:
- wzrost kompetencji uczniów dzięki zdobytemu przez nich praktycznemu doświadczeniu pracy w renomowanych
hotelach, - wzrost znajomości języka angielskiego, szczególnie w zakresie słownictwa branżowego,
- zdobycie dokumentów Europass-Mobilność i dodatkowych certyfikatów wewnętrznych, które zwiększyły ich szansę na
znalezienie zatrudnienia, - poszerzenie horyzontów, otwarcie się na nowe kultury i możliwość przebywania za granicą.
Wpływ projektu na nauczycieli ze szkół partnerskich:
- zwiększenie kompetencji zawodowych nauczycieli i zwiększenie ich motywacji do dalszego rozwoju, poszukiwania
szkoleń doskonalących i wykazywania inicjatywy w podejmowanych działaniach, - poszerzenie wiedzy branżowej, co przełożyło się na zwiększenie poziomu nauczania w szkołach.
Wpływ projektu na szkoły partnerskie:
- podniesienie jakości kształcenia, a także zwiększenie renomy w regionie.
- większe zainteresowanie placówkami edukacyjnymi przez kandydatów,
Wpływ projektu na Fundację:
- zdobycie nowego doświadczenia w dziedzinie przygotowywania i zarządzania działaniami międzynarodowymi we
współpracy ze szkołami w ramach rozwoju kształcenia zawodowego, - wzrost rozpoznawalności wśród placówek edukacyjnych w Polsce, co pozwoli na podejmowanie kolejnych inicjatyw
tego rodzaju, a także łatwiejsze znajdowanie partnerów do innych prowadzonych działań, - zwiększenie międzynarodowej rozpoznawalność i prestiżu Fundacji, a także kompetencji jej pracowników w zakresie
współpracy z przedsiębiorstwami.